شعار سال
شنبه 03 آذر 1403
  • 1403/08/22 - 13:44
  • - تعداد بازدید: 121
  • - تعداد بازدیدکننده: 114
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در جمع اصحاب رسانه :

لزوم ایجاد فرهنگ مهارت‌آموزی به‌جای مدرک‌گرایی

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، محمدرضا مصلحی مدیر کل استان اصفهان در نشست خبری با حضور مطبوعات و صدا و سیمای استان، مریم ابراهیمی معاون مشاوره، هدایت و پایش پیامدهای آموزشی دفتر نظارت،  بهسازی  و هدایت شغلی سازمان، دکتر احمد آلی معاون کسب و کار و کارآفرینی دفتر راهبری اجرای آموزش سازمان، دکتر کریم دلاویز مسئول مشاوره و هدایت آموزشی دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان، علیرضا حاجی آقایی اصفهانی مدیر عامل خانه کوچینگ اصفهان، دکتر یاسر متحدین مدیر آکادمی بین المللی فراکوچ، دکتر صالح مختاری رئیس هیئت مدیره انجمن کوچینگ ایران و بنیان گذار گروه کوچینگ و لیدرشیپ، مدیریت شرکت  SGR و دکترای رهبری در سازمان DBA ، کارشناسان مشاوره مراکز، ادارات کل و رؤسای مراکز تخصصی کارآفرینی، ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و سمنان بیان داشت:  در مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اعتقاد بر این است که برای بهبود خدمت‌رسانی به مردم، باید ابتدا نگرش به ارائه خدمت تغییر یابد. مدل‌های سنتی آموزشی پاسخگوی نیاز امروز کشور نیست و بایستی همگام با فناوری های روز دنیا، گام برداشت.
در نظام‌های موفق آموزشی دنیا، دولت نمی‌تواند مجری آموزش باشد
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ادامه داد: اعتقاد بر این است که در نظام‌های موفق آموزشی دنیا، دولت نمی‌تواند مجری آموزش باشد؛ چراکه در رشته مهارتی با توجه به تغییرات به روز و شدید تکنولوژی در صنعت، دولت نمی‌تواند آخرین تکنولوژی را به کارگاه‌ها بیاورد.
وی تصریح کرد: ارتباط بسیار قوی با صنایع و صنوف در دستور کار فنی و حرفه‌ای بوده و اعتقاد بر این است که باید در امر آموزش بخش خصوصی نیز با صاحبان صنایع و صنف ارتباط بگیرند. ارتباط صحیح واقعی و دو سویه با صنعت، موجب می‌شود نیاز واقعی صنعت گرفته شود و با شناخت صحیح از نیاز بازار کار، برنامه‌ریزی انجام می‌شود و درپی این موارد آموزش ارائه شده اثرگذار باشد.
مصلحی اضافه کرد: در همین راستا طرح آموزش دوگانه و طرح صلاحیت حرفه‌ای وجود دارد، برای افراد جویای کار، نظام آموزشی دوگانه پیشنهاد می‌شود که ۳۰ درصد آموزش در محیط کارگاهی و مابقی در محیط واقعی کار بوده است. بنابر ارتباط اولیه انجام شده، در ابتدا شغل موردنظر شناسایی می‌شود و شغل مذکور به روش سفارش‌محور، دو سوم آموزش در داخل بنگاهی که قرار است فرد به کار گرفته شود، ارائه می‌شود.
مهارت‌آموزی در محیط واقعی مورد تاکید است
محمدرضا مصلحی ادامه داد: از سایر طرح‌های در دستور کار، مهارت‌آموزی در محیط واقعی بوده و اعتقاد بر این است که اگر همه آموزش‌ها در آموزش دوگانه جای نگیرد، از این طرح استفاده می‌شود. در این طرح دوره‌ها سعی بر این است که بخشی از این طرح در محیط کار واقعی برای فرد تحت عنوان کارآموز اجرا شود تا ضعف تجهیزات در کارگاه‌ها پوشش داده شود، فردی که در کارگاه واقعی قرار می‌گیرد، مجبور به یاد گرفتن ارتباط‌های نرم نظیر فن بیان و مذاکره نیز هست.
همکاری آموزش فنی و حرفه‌ای استان با شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اظهار کرد: در اصفهان طی سالهای گذشته با همکاری شهرک عملی تحقیقاتی، واژه‌ای تحت عنوان «مهارت بنیان» تعریف شده است. بیشتر افراد حاضر در شرکت‌های دانش‌بنیان دارای علم هستند اما برای انجام کار مهارت لازم را ندارند، ارتباط فنی و حرفه‌ای طی سال جاری با این افراد بسیار قوی‌تر شده است و تعدادی از نخبگان مهارتی به نخبگان عملی وصل می‌شوند و شرکت‌های دانش‌بنیان با افراد مهارت بنیان می‌توانند شرکت‌های دانش‌بنیان مهارتی خوبی را تشکیل دهند تا شاهد اتفاقات بسیار خوبی باشیم.
اهمیت دادن به تربیت نیروی ماهر
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان تصریح کرد: رسانه‌ها باید کمک کننده باشند تا فرهنگ مهارت‌آموزی در جامعه رونق پیدا کند و جایگزین فرهنگ مدرک‌گرایی شود. 
وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته در بازار کار و صنعت، شایسته‌سالاری را در دستور کار قرار دادند، خاطرنشان کرد: مردم باید آگاهی داشته باشند که داشتن شغل ارزش است نه داشتن مدرک به شرط داشتن نیروی ماهر و مهارتی در عرصه‌های مختلف صنفی، خدماتی و صنعتی 
اهم اقدامات اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان
محمدرضا مصلحی دستاوردهای اداره کل استان را به شرح زیر اعلام نمود:
- ایجاد کارگروه تخصصی شورای مهارت و برگزاری منظم جلسات با حضور کلیه کنشگران حوزه مهارت آموزی
-نیازسنجی آموزشی در بخش روستایی و عشایر و اجرای آموزشهای مورد نیاز 
-شناسایی مشاغل پررشد و ‌پررونق شهرستانها ، تعیین نیاز های آموزشی مربوطه و برنامه ریزی جهت پاسخگویی به نیازهای آموزشی شناسایی شده 
-برگزاری دوره های آموزش فنی و حرفه ای در قالب انعقاد بیش از  44  تفاهم نامه استانی با دستگاهها، مؤسسات آموزشی و صنایع و صنوف و تشکل های مردم نهاد 
-برگزاری آموزشهای کارآفرینی، بازاریابی و کسب و کاردر کنار آموزشهای تخصصی مهارتی و اجرای طرح مدرسه کسب و کار با هدف پرورش کارآفرینان مولد و گسترش گروههای استارتاپی و حمایت از افراد دارای ایده خلاق و نوآور
- ایفای  نقش مؤثر در طرح های اشتغال زایی منطقه 
-راهبری و نظارت بر اجرای طرح کارآفرینی مهارت بنیان
-برگزاری پنل ها و وبینارهای تخصصی، تدوین استانداردهای شایستگی، ارزشیابی و ... 
-کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی در مجموع امتیاز شاخص های عمومی و اختصاصی 
-برگزاری آموزشهای کارآفرینی، بازاریابی و کسب و کاردر کنار آموزشهای تخصصی مهارتی و اجرای طرح مدرسه کسب و کار با هدف پرورش کارافرینان مولد و گسترش گروههای استارتاپی و حمایت از افراد دارای ایده خلاق و نوآور
- ایفای  نقش مؤثر در طرح های اشتغال زای منطقه 
-برگزاری کارگاه آموزشی هوش مصنوعی با هدف ارتقاء دانش مربیان مراکز در این حوزه
-برگزاری جشنواره ملی مهارت 
-تجلیل از بازنشستگان و پیشکسوتان عرصه  مهارت آموزی
-نشست با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان و شهرستان
-نظارت بر آموزشگاه های فنی و حرفه ای 
-ارتقاء کارگران صنعت
-اجرای طرح کارورزی
-تولید محتوای متنی: بالغ بر 1010 خبر، 50 مصاحبه، 30 گزارش، 25 یادداشت، 50 بیانیه مناسبتی، 250 اطلاعیه در بستر -مجازی ایتا و وب سایت اداره کل 
-تولید محتوای تصویری: بیش از 2000 عکس، 3000 تصویر، 25 اینفوگرافیک، 300 پوستر اطلاعیه در بستر مجازی ایتا و وب سایت اداره کل 
-تولید محتوای چند رسانه ای: فیلم کوتاه و محتوا: بیش از 100 مورد
-تورسانه ای و بازدید اصحاب رسانه از مراکز آموزش فنی و حرفه ای 
-مصاحبه خبری با صدا و سیمای استان، خبرگزاری ها و روزنامه ها : 150 مورد
-بازدید دانش آموزان، دانشجویان، اساتید دانشگاهها، مقامات و نخبگان مهارتی از کارگاههای مهارتی و همچنین بازدید مهارت آموختگان ازدستگاه های اثرگذار از جمله دانشگاه ها و کارخانجات وهمکاری کامل باحوزه های مختلف ستادی و اداری 
-پیاده سازی طرح کهاد ویژه دانشجویان که در این طرح 18 تا 24 واحد درسی کهاد با 500 تا 700 ساعت آموزش مهارتهای حرفه ای در قالب یک سند حرفه معادل سازی شده و به دانشجویان در قالب مراکز TMC ارائه می شود.
 -پیاده سازی طرح نخلستان ویژه فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات  بوده که در آن به فارغ التحصیلان دوره های مهارت آموزی مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه می شود  و پس از آن یک دوره کارورزی در صنعت برای مهارت آموختگان برقرار می شود و در انتها از طریق مراکز رشد و نوآوری از صاحبان ایده حمایت می گردد تا ایده خود را تجاری سازی نمایند. این اداره کل در این راستا اجرای  تفاهم نامه منعقده موسوم به طرح مذکور با معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری را در دست اقدام دارد.
-پیاده سازی نظام صلاحیت حرفه ای به منظور ایجاد بستر مناسب برای گسترش و ارتقاء شایستگی های حرفه ای و ارزیابی توانمندیهای منابع انسانی  جهت پیشرفت مستمر در سطوح مختلف و کسب شایستگی احراز شغل می باشد.
-ایجاد مدرسه کسب و کار
-استارت آپ دانش آموزی(ویکند) توسط خیرمهارتی در بخش غیردولتی
-اجرای دو طرح « نذر مهارتی» و « خادم یاران مهارتی»
-ایجاد و گسترش مراکز جوار و بین کارگاهی بر اساس منویات و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر خالی نماندن ظرفیت های اشتغال در کشور
-اجرای دیپلماسی مهارت
-پشتیبانی فنی و تخصصی از مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی با عنوان « سرای مهارت آموزی»
-اعلام فراخوان ارزیابی بیش از 150 ایده، ارائه خدمات آموزشی و شتابدهی به بیش از 30 نفر از صاحبان ایده
-برگزاری 5 همایش رایگان در حوزه کسب و کار
-برگزاری بیش از 10 وبینار در حوزه کسب و کار
-همکاری جهت شرکت در نمایشگاه بین المللی کارآفرینی
-برگزاری بیش از 100 ساعت جلسه تخصصی در حوزه کسب و کار و ارائه مشاوره
-اجرای طرح تابستانه  مهارت
-تشکیل قرارگاه جهاد تبیین
-برپایی نمایشگاهها، جشنواره ها و سمینارهای متنوع در حوزه مهارت آموزی
-مشاوره و هدایت آموزشی – شغلی
-مسابقات ملی مهارت
-حمایت خیرین مهارتی

 

  • گروه خبری : اخبار استانی,چندرسانه ای
  • کد خبر : 117476
کلمات کلیدی
اکرم   ترکان
خبرنگار

اکرم ترکان

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب
گفتگو انلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین