ارائه برنامه های تحولی و تجربیات موفق مناطق توسط رؤسای مراکز
جلسه شورای اداری استان اصفهان با حضور مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، جلسه شورای اداری استان اصفهان ️با حضور محمد رضا مصلحی مدیر کل استان، معاونین، ذیحساب، رؤسای مراکز، رؤسای ادارات ستادی و واحدها و کارشناسان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استآن اصفهان در محل سالن میثاق اداره کل برگزار گردید.
گفتنی است از اهم موضوعات جلسه می توان به ارائه برنامه های تحولی و تجربیات موفق مناطق توسط رؤسای مراکز، کارگاه آموزشی با موضوعات کسب و کار و ارتباطات توسط اساتید مجرب، سخنرانی ذیحساب، معاونین و رؤسای ادارات ستادی و واحدها و جمع بندی جلسه و ارایه مصوبات توسط مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اشاره نمود.
شرح مطالب جلسه شورای اداری استان به شرح زیر می باشد:
ارائه علی خسروی رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان فریدونشهر به عنوان نماینده منطقه غرب استان (مراکز چادگان، فریدن، خوانسار، بوئین میاندشت، فریدونشهر، تیران و کرون):
-نداشتن چارت سازمانی برخی مراکز مانند بوئین میاندشت واصلاح چارت سازمانی
-قدیمی بودن تجهیزات موجود در کارگاهها ویا ناقص بودن و عدم تکمیل تجهیزات کارگاهی
-کمبود نیروی انسانی در تمام بخش های آموزشی و اداری
-عدم هماهنگی با رییس مرکز در خصوص جابجایی کارکنان
-درخواست صدور دستور لغو فروش مرکز رزوه چادگان جهت اجاره به بخش خصوصی با هدف درآمدزایی
-تغییر روند جذب سرباز مربی در مراکز
-نظارت بر اعطاء مجوزهای آموزشگاههای آزاد
-تغییر شهریه های آموزشگاههای آزاد به دلیل عدم توان مالی مردم در مناطق کم برخوردار
-اصلاح اموال در خصوص کالاهایی که در حکم مصرفی هستند
-تفویض اختیار به مراکز جهت اخذ قراردادها
-عدم همخوانی تعهدات با توجه به اساسنامه سازمان
-تخصیص حق التدریس برای مربیان رسمی
ارائه محمدرضا نجفی رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان آران و بیدگل، به عنوان نماینده منطقه شمال استان (آران و بیدگل، کاشان، نطنز، شاهین شهر و گلپایگان):
-هدفمند نمودن آموزش کارآموزان شرکت کننده در دوره های مهارتی
-ملاک بهره وری و انتخاب مربی نمونه با درصد اشتغال آن کارگاه سنجیده شود
-مشخص شدن چارت سازمانی مراکز بدون چارت سازمانی (مرکز ناجی آباد و مراکز خیرساز)
-تأمین مربی بدون هزینه با استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی
-با توجه به بازنشستگی مربیان کارگاههای آموزشی، تعهدات آموزشی مراکز اصلاح گردد.
-تخصیص حداقل 50 ساعت اضافه کار به رؤسا جهت تشویق کارکنان مراکز
-به طرح کاربینی اهمیت داده شود.
ارائه اصغر ایرانپور مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان مبارکه، به عنوان نماینده منطقه جنوب استان (سمیرم، شهرضا، مبارکه، دهاقان و جرقویه):
-به روزرسانی تجهیزات، اعتبارات، مربیان
-ایجاد انگیزه در کارکنان
-پاسخ به درخواست های ارسالی
-تخصیص اعتبار براساس عملکرد و توزیع عادلانه
-تعیین تکلیف اموال مازاد و اسقاط
-صرفه جوئی انرژی با بروزرسانی تجهیزات و انجام اصلاحات
-رفع مشکلات موجود در حوزه آزمون، تجهیزات، سئوالات و ...
-افزایش اختیارات در حوزه آموزشگاههای آزاد
-معرفی مراکز شهرستان از طریق صدا و سیما و فضای مجازی با هدف اشاعه فرهنگ مهارت آموزی و ... با همکاری روابط عمومی استان
ارائه حسن قاسمی رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان اردستان به عنوان نماینده منطقه شرق استان (هرند، ورزنه، کوهپایه، نائین و اردستان):
-وضعیت نامطلوب معیشت تأثیر مستقیم بر انگیزه پرسنل دارد.
-اصلاح ساختار مراکز
-ایجاد پستهای کارشناسی در مراکز
-ارتقاء برخی سیستمها
-تخصیص بودجه جاری، تجهیزات عمرانی و پرسنل
-جبران کمبود نیروی انسانی به ویژه خدمات و حفاظت فیزیکی
-ساماندهی اموال
-ایجاد بستر مناسب برای تسویه حساب پرسنل در حال بازنشستگی
-تغییر روند پرداخت هزینه تمدید صدور گواهینامه مهارت کارگران ساختمانی
ارائه پروانه یزدانی رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای زینبیه اصفهان، به عنوان نماینده منطقه مرکز استان (اصفهان، خمینی شهر، برخوار، نجف آباد، لنجان و فلاورجان):
تجربیات موفق مراکز:
مرکز شماره 3 نساجی و فناوری:
-اجرای طرح مشارکتی پوشاک و تولید کت و شلوار نگهبانان (2000 دست ) سال 97
-اجرای دوره های مهارت بنیان در کارگاه چاپ و کارگاه پرورش قارچ
-همکاری متقابل با اتحادیه نساجی شهرستان و تامین مواد اولیه دوره ها و تولید پارچه در قالب تبصره 75
-واگذاری تمام فضاهای بلا استفاده در دو مرکز و درآمد ماهیانه حدود 50 میلیون تومان بصورت اجاره ماهیانه
-همکاری با شرکت هافمن و تامین مواد اولیه upvc برای دو سال
-همکاری با شرکت بوتان و ایران رادیاتور تجهیزات و قطعات لازم برای دوره های آموزشی
مرکز برخوار:
-تفاهمنامه با انجمن ساختمانی شهرستان جهت آموزش بیش از 3000 نفر نیروی کار ساختمانی آموزش و ارتقاء قریب به 200 نفر در سال 1402 انجام گرفت
-استفاده از شرکت های تعاونی آزاد به شرکت تعاونی بانوان گل نرگس شهرستان برخوار
مرکز شماره 4 :
-فعالیت چند دوره در قالب ماده 62 در حوزه درآمدزایی برای مراکز و استفاده بخش خصوصی از مربیان آموزشی در ساعات غیر اداری در زمینه آموزش با حق التدریس بسیارعالی – ایجاد درآمدزایی برای مرکز – مربیان و انگیزه کار و همکاری مربیان با بخش خصوصی
مرکز زینبیه :
-تعامل و همکاری با نهادهای منطقه که در زمینه آموزشی فعالیت داشتند مثل فرهنگسراها – بسیج - کمیته امداد و ... و یکپارچه و استاندارد کردن آموزشهای آنها زیر نظر مرکز آموزش فنی و حرفه ای زینبیه
-فعالیت در مرکز بصورت تیمی انجام می پذیرد که خود باعث ایجاد حس مسئولیت، تعهد و درگیر شدن نیروها در فعالیت های مرکز می شود و همگی در بدست آمدن نتیجه مطلوب سهیم می باشند .
-تعامل با بخش خصوصی و واگذاری کارگاههای آموزشی و مشارکت دادن بخش خصوصی در جهت انجام فعالیت های عمرانی، کارگاههای آموزشی واگذارشده که هزینه مناسبی از طرف بخش خصوصی در قالب کمک خیرین صورت پذیرفته است.
مرکز خمینی شهر خواهران:
-اجرای دوره های مهارت بنیان در گارگاه صنایع دستی – صنایع پوشاک و اموراداری
مرکز نجف آباد خواهران:
جهت جلوگیری از موازی کاری با آموزشگاه های آزاد کارگاه های مرکز خواهران نجف آباد بیش از 701 درصد ظرفیت خود را به کارگاه سنجش عملی اختصاص داده و همچنین بستن تفاهم نامه با اتحادیه صنایع ساختمان استان برای بیش از 50 هزار متقاضی آموزش
ارائه برنامه های تحولی:
1- با تامین مواد مصرفی برای مراکزی که توانایی درآمدزایی در قالب تبصره 75 را دارند وهماهنگی با تعاونی اداره کل که یک بخش را به محصولات مراکز شهرستانی اختصاص دهد که چرخه تولید،فروش وبرگشت سرمایه بوجودخواهدآمد.
2- اجرای فعالیت های آموزشی در قالب ماده 61 که با تعامل با بخش خصوصی فضای داده شده همراه با بکارگیری مربیان مجرب در ساعات غیراداری که از نظر پرداخت حق التدریس هم حمایت از مربیان می باشد وهم ایجاد انگیزه و همکاری بیشتر
3- برگزاری دوره های کاردانش، جذب کارآموز بیمه بیکاری واجرای دوره های سرباز وظیفه با توجه به مراکزی که از نظر کارآموز دچار مشکل هستند که هم تامین کارآموز شده وهم درآمد برای مرکز خواهد بود
4- جهت ارتقاء مربیان (فعالیت در جهت حمایت پرسنل) وکاربینی آنها برنامه ریزی واعزام همکاران در اردوهای پیشرفت وتوسعه در صنایع بزرگ
5- جهت ایجاد انگیزه وبالابردن روحیه همکاری افزایش سقف اضافه کاری پرسنل وحق التدریس
6- با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی ودرقالب مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی می توان از خدمات رفاهی ویا بن های خرید کالا واستفاده از مکان های تفریحی وگردشگری وزیارتی برای مربی، پرسنل وخانواده های آنان استفاده کرد.مثلا" از پلاژهای چادگان ویا ... با قیمت های مناسب ورایگان با انعقاد تفاهم نامه با ذوب آهن وفولاد وسازمان عمران زاینده رود و...
7- برگزاری نشست ها ودورهمی های خانوادگی با مربیان وپرسنل وتکریم نمودن آنان در جمع خانواده های ایشان با درنظرگرفتن تامین بودجه مانند: مناسبت های هفته کارگر، روز معلم، هفته کارگر
8-تعامل وهمکاری با کمیته امداد مناطق 2 و5 بصورت پلکانی برای 1400 نفر مددجو
-مرحله اول: مشاوره وهدایت شغلی(روزهای تعیین شده به مددجویان)
-مرحله دوم: آموزش کارآفرینی وکسب وکار بعنوان پیش نیاز تمامی رشته های نیازسنجی شده
-مرحله سوم: اجرای دوره آموزشی به مددجویان ونظارت وبازدید بصورت مستمر از طرف کارشناسان اشتغال
کمیته مناطق وآگاهی از روند آموزش ویادگیری وراهنمایی وهدایت مددجویان به شخص راهبر مشخص شده جهت فروش محصولات وبازاریابی ( رشته ها ازطریق ورکشاپ ونمایشگاه در کمیته امداد مناطق از طرف فنی وحرفه ای انجام پذیرد)
-مرحله چهارم: دادن تسهیلات در جهت ایجادشغل در زمینه دوره هایی که مددجو گذرانده
9- را ه اندازی کارگاه جوشکاری که در سال گذشته تعطیل شده است.
برای اجرایی شدن برنامه های تحولی
1-باید زیرساخت وبستر مناسب داشته باشد بدلیل اینکه آموزش باکیفیت مستلزم وجود تجهیزات به روز ونو می باشد که متاسفانه در اکثر کارگاهها تجهیزات مستهلک شده است.
2--ظرفیت کارگاههای آموزشی بعضی از مراکز خواهران با فضاهای آموزشی مناسب نیست که تقویت ظرفیت با توجه به فضا باید تغییراتی داده شود.(مستلزم تامین بودجه عمرانی است)
3-با توجه به نیروهای مربی رسمی – پیمانی در مراکز که در سال باید تعهد آموزشی داشته باشند بعضا مراکز خواهرانی وجود دارند که با آموزشگاههای آزاد با بحث موازی کاری روبرو هستند که رفع این مشکل باید حرفه ها به نوعی ارائه شود که آموزشگاه ومراکز هم پوشانی باهم داشته باشند که همکاری صنف، اداره کل ومراکز را می طلبد.
4-تامین کمبود نیروهای انسانی در مراکز ( اداری، نگهبان، خدمات )
5-تخصیص اعتبارات از نظر مواد مصرفی وتجهیزات با توجه به فعالیت مراکز وتعداد کارگاههای فعال آموزشی در نظر گرفته شود وهمین موضوع در ارتباط با اضافه کار مراکز برای پرسنل هم می باشد.
6-نیازسنجی اعلام شده از طرف اداره کار بدرستی راستی آزمایی نشده ورشته هایی که مربوط به مشاغل خانگی زنان می باشد بسیار کم اعلام گردیده است.
7-انتقال تجهیزات مازاد وبلا استفاده در مراکزی که فقط فضایی را اشغال کرده اند به مراکزی که احتیاج مبرم به آن دارند.
8-تعهدات آموزشی از طرف آموزش با همکاری نزدیک ودقیق مراکز انجام وابلاغ شود.
9-برنامه تحولی وپیشنهادشده اگر حمایت از نظر بسترسازی مناسب، منابع انسانی ومالی نشود کم کم رویایی بیش نخواهند بود.
10-تجدید نظر ویادقت در خصوص دادن کد پرتال به مدارس ویا هرعضو صنفی به بهانه مهارت آموزی و...که این امر باعث شده آموزش مربی توسط مرکز حذف شود ودرپایان دچار عدم بهره وری کارگاهها ومربی شده که این موضوع در بعضی از شهرستان ما بسیار اتفاق افتاده است.
11-شهرستانهایی که دومرکز (خواهران وبرادران) دارند درحوزه آموزش های یکدیگر بدون هماهنگی وارد نشوند.
12-وام ده میلیون تومانی که از طرف سازمان پرداخت شده پیگیری در خصوص بلاعوض شدن وام
13-پیگیری وام مربیان حق التدریس وهمچنین در سال گذشته از طرف سازمان برای روسای مراکز وام 50 میلیون تومانی درنظر گرفته شده وبسیاری از استان ها به نیروهای خود (روسای مراکز) پرداخت شده ولی متاسفانه در اصفهان چنین اتفاقی نبوده است.
ارائه علیرضا معتمدی منش ذیحساب اداره کل:
-برای افزایش حقوق و مزایا و هماهنگی با سایر دستگاه های دولتی، بایستی در احکام پرسنل، بخشی از آیتم ها اصلاح گردد که این امر نیاز به مصوبه نمایندگان مجلس دارد که از طریق پیگیری های مجدانه و ارتباط با نمایندگان در استان و شهرستان مؤثر می باشد.
مزایای غیرمستمر که نیاز به وجود اعتبار می باشد.
ارائه احمدرضا منتظری معاون اداری پشتیبانی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان:
-تقویت روحیه تعامل، همدلی، همکاری، تعاون، مسئولیت پذیری و رضایت مندی در پرسنل از راه ارتباط ، مذاکره و متقاعد سازی
-ایجاد انگیزه با بهبود شرایط رفاهی و معیشتی پرسنل
1-مبادلات تهاتری بین دستگاههای دولتی (ورزشی – تفریحی و ...) جهت فراهم آوردن بهبود و شرایط رفاهی پرسنل
-تقویت شرکت تعاونی مصرف، مسکن و ...
2-پیگیری انعقاد تفاهم نامه ها، قراردادهای آموزشی، کارگاههای تولید محور، مشارکتی (جهت جبران بخشی از خدمات کارکنان) و درآمدزایی
3-توسعه برنامه های کمی و کیفی در سال 1403
-شناسایی ظرفیت های معطل مانده منابع (انسانی، مالی)و آموزش و سرمایه ای (ظرفیت های پنهان) و تبدیل به فرصت های جدید
-تشریح کامل فصول اساسنامه سازمان و کلیه ماده های مربوط به منابع مالی منجر به درآمدزایی
تحقق درآمدهای اختصاصی:
1-انعقاد قراردادهای آموزشی، تفاهم نامه ها و ...
2-فعال شدن کارگاههای تولید محور در قالب تبصره 75
3-کمک های حقیقی و حقوقی
4-راه اندازی و تجهیز و به روزرسانی مراکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای در اجرای مواد 7 و 9 قانون نظام جامع
تحقق درآمدهای عمومی:
-واگذاری فضاهای بلااستفاده و فاقد مربی به بخش خصوصی از فرآیند مزایده مولدسازی اموال
-توضیحات لازم در خصوص ظرفیت قانونی جبران کمبود منابع انسانی در حوزه های مختلف
-در خصوص ساماندهی اموال مراکز، اعلام لیست اموال مازاد و ضایعات مراکز به صورت مکتوب با اداره کل
-بهره گیری مناسب از نیروی انسانی به دلیل کمبود در حوزه های محتلف شامل نیروهای حفاظت فیزیکی به صورت سرایداری، خدمات در قالب ماده 79 قانون مجازات اسلامی خدمات عمومی رایگان به جای حبس، کمبود مربی از طریق سرباز مربی و مربی بدون هزینه
-رعایت موارد مربوط به پدافند غیرعامل
-ضرورت کنترل و نظارت رؤسای مراکز، ادارات و واحدهای ستادی به مجموعه تحت سرپرستی و اصلاح فرآیندها و روشهای انجام کار به منظور تکریم همکاران، ارباب رجوع و پاسخگویی سریع
-کلیه روسای مراکز نسبت به تهیه فهرست مورد نیاز تجهیزات (با همکاری اداره آموزش)، کارگاه و اداری و عملیات عمرانی (با هماهنگی دفتر فنی) مورد نیاز تا حداکثر تاریخ 10/03/1403 و ارسال به دفتر مدیر کل
-تشریح کامل دستورالعمل اجرای آئین نامه بند ب تبصره 75 – کمک های حقیقی و حقوقی
-نحوه تعیین پاداش مشارکتی در درآمدهای سازمان
-بهره برداری بهینه از تجهیزات کارگاهی و اداری با جابجایی اموال منقول بین مراکز آموزشی بر اساس ظرفیت های محلی و منطقه ای و آمایش سرزمین
-افزایش بهره وری در تقسیم آموزش ها به درجه یک و دو با ایجاد قطب های مرتبط با بوم از ادغام برخی مراکز و تبدیل قطب ها به مراکز سنجش
نتایج حاصله در تحقق درآمدهای عمومی:
-صرفه جویی بالغ بر 000/000/000/185 ریال در اعتبارات تملک و دارایی های سرمایه ای به منظور تعمیر و بازسازی وتجهیز کارگاه های مراکز آموزشی توسط بخش غیر دولتی
-در آمد حاصل از واگذاری ها و فروش مراکز مازاد بالغ بر 000/000/000/85 ریال طی سال 1402 می باشد.
-ایجاد اشتغال برای 124 نفر به صورت مستقیم و 168 نفر غیر مستقیم
-کاهش هزینه های جاری شامل هزینه خرید مواد مصرفی وحامل های انرژی به میزان000/000/000/64 ریال
-استفاده بهینه از 38000 متر مربع فضای آموزشی و خدماتی بلاستفاده در راستای اهداف سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
-ایجاد فضای سالم رقابتی بین بخش غیر دولتی در ارائه آموزش های مهارتی در کارگاههای آموزشی مشابه
-بالارفتن کیفیت آموزش های مهارتی و ارتقاء سطح رضایت مندی مردم
-ارائه آموزش های مهارتی که منجر به اشتغال فراگیر ان شده است.
-ایجاد زمینه مشارکت کلیه فعالان اقتصادی در طرح ها و پروژه های آموزش فنی و حرفه ای
ارائه عباس مهدیان معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان:
-اساسنامه سازمان در کارگروهی در مرکز مورد بررسی و مطالعه دقیق قرار گیرد و آمادگی لازم در مراکز در خصوص ظرفیت های اساسنامه ایجاد شود.
-در شهرستان ها ظرفیت شرکای اجتماعی در امر مهارت آموزی شناسایی و مطابق با قوانین و مقررات بکارگیری شود.
-نظارت بر فعالیت آموزشگاههای آزاد به صورت جدی و قوی انجام پذیرد.
-دستورالعمل ابلاغی سازمان مانند انتخاب رییس مرکز، مربی و کارشناس نمونه، جشنواره ملی مهارت، مهارت آموختگان اشتغال آفرین برتر، بهره وری کارگاههای آموزشی، بازآموزی مؤسسین، مدیران و کارکنان آموزشگاههای آزاد به طور کامل و مناسب در شهرستان پیگیری و اجرا و نتایج به اداره کل گزارش گردد.
-اجرای آموزش در قالب موافقتنامه، قراردادها و تفاهم نامه ها (مانند موافقتنامه IOM ، سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و ... ) با جدیت بیشتر و کیفیت بالاتری در مراکز دنبال و اجرا گردد.
-با توجه به نزدیک بودن فصل تابستان مراکزآموزشی برنامه ریزی مناسبی را در اجرای دوره های اوقات فراغت تابستان به ویژه طرح تابستانه مهارت و دوره های آموزشی ویژه خانواده کارکنان، داشته باشند و در اجرای آن اهتمام ویژه بشود.
-با توجه به ماده 17 قانون اساسنامه و تأکید بر تشکیل کارگروه توسعه مهارت استان به ریاست استاندار، ضروری است مشابه آن در شهرستان ها، کمیته توسعه مهارت شهرستان به ریاست فرمانداران با تأکید بر توسعه آموزش های مهارتی غیررسمی تشکیل گردد و گزارش اقدامات ماهیانه ارسال شود.
ارائه مجتبی محمدی مسئول دپارتمان نخصصی کارآفرینی و مهارت های کسب و کار:
-احصاء ظرفیت آموزش کارآفرینی استان (مربیان و دوره های آموزشی برگزار شده)
-در خوشه خدمات آموزشی کلیه دوره های وابسته به همراه توانمندی های مربیان شناسایی شود .
-ایده جدید در خصوص تهیه شناسنامه آموزشی برای دوره های کارآفرینی مربیان مربوطه به صورت مستند کاغذی و الکترونیکی قابل تحلیل
-بررسی رویدادهای شبکه سازی فارغ التحصیلان دوره ها
-امکان سنجی دوره های ویژه برای مخاطبین خاص
-ارتباط با واحدهای کارآفرینی مدارس و دانشگاههای آزاد
-تقویت ارتباط با واحد آموزش در صنایع و آموزش های دوگانه
-اجرای دوره های کارورزی و کارآموزی دانش آموزان و دانشجویان در محیط های صنعتی
-شناسایی حلقه های مفقوده بین کارآفرینان، کارجویان و صاحبان ایده
ارائه وحید سلمانی خواجوئی مسئول حوزه روابط عمومی:
نقش روابط عمومی:
- تعیین هدف برای تیم روابط عمومی و ارزیابی و کنترل عملکرد تیم
- افزایش حضور نام سازمان در کانال های مختلف ارتباطی (شبکه های مجازی)
- ایجاد و حفظ روابط با رسانه ها و متخصصان با نفوذ (رادیو وتلویزیون وشرکای مهارتی )
- برنامه ریزی و ترتیب مصاحبه و گفتگو های رسانه ای برای اطلاع رسانی عموم افراد جامعه
- ایجاد اطمینان از ثبات برند سازمانی در تمام برنامه های تبلیغاتی
- تعیین پروژه برای تیم روابط عمومی (برنامه های مناسبتی )
- ثبت گزارش های نتایج عملکردی اداره کل و مراکز شهرستانی
- مدیریت مسائل و مشکلات حساس جهت حفظ نام و شهرت سازمان
مصوبات:
-نسبت به ایجاد کانال به نام مرکزآموزش فنی وحرفه ای ...درپیام رسان ایتا اقدام ولینک آدرس آن به روابط عمومی اداره کل ارسال گردد.(یادآوری می گردد: فقط به نام مرکز واز عناوین دیگر خودداری شود)
-ارسال اخبار و تصاویر(1 الی 6 قطعه عکس باکیفیت) فقط از طریق فرم خام خبر (پیوست) واز طریق سیستم چارگون توسط رئیس محترم مرکز به دفتراینجانب که پس از تائید در سایت اداره کل و همچنین کانال اداره کل در ایتا درج خواهد شد.
تبصره: روسای محترم می توانند قبل از ارسال اخبار در فرمت خبر، مطابق الگوی ایتا جهت درج فوری در کانال ایتای اداره کل ارسال خبر را تسریع نمایند.
-اخبار ارسالی در قالب 32 بند (پیوست) بایستی پرمحتوا وبا موضوع مهارتی بوده وهدف وبازخورد موارد ارسالی در خبر ذکر شود.(خبر های کوتاه وتبلیغی از سطح خبری بسیار پایینی برخوردار است.)
-ارسال هفته ای یک کلیپ 2 دقیقه ای ( صرفا با گوشی موبایل ) از کارگاههای مهارتی پررونق همراه با مصاحبه مربی وکارآموزان در حین کار وفعالیت و وضعیت اشتغال مهارت آموختگان کارگاه (رصد ورهگیری اشتغال )
تبصره: ارسال کلیپ هایی در خصوص ارائه خدمات به صنایع وصنوف ، بخش کشاورزی، بخش فرهنگ و هنر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
-ارسال نامه به صدا وسیمای شهرستان خود و درخواست گزارشگر جهت گرفتن مصاحبه از رئیس ومربیان وکارآموزان طی دوره آموزشی برای معرفی حرفه ها ومراکز خود .
-ارسال نامه و تعامل با اصحاب رسانه در قالب تور مهارتی، بازدید از مرکز، نشست مطبوعاتی رئیس محترم مرکز در آخر هر فصل
-در بازدید از صنایع وصنوف شهرستان، با هدف مهارت افزایی طرح های جدید آموزشی سازمان واستان را معرفی نمایید.
-تهیه اینفوگرافیک از عملکرد مرکز هر 3 ماه یکبار درقالب تمام واحدهای مرکز
-با توجه به هزینه گزاف ارسال پیامک، روابط عمومی اداره کل اقدام به ایجاد کانال خصوصی ویژه
-روسای محترم مراکز، ادارات و واحدها به نام ( پیام های فوری ومهم اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان) نموده است که پیامهای مهم و همچنین بعضا" نامه های مهم دستوری از طرف مسئولین اداره کل دراین کانال درج می شود.لطفا" در طول روز دو نوبت به این کانال مراجعه شود.
مهم: دسترسی به این کانال فقط وفقط ویژه شخص افراد فوق الذکر است.
-برگزاری نمایشگاه در مناسبت ها ومعرفی دست آورد های بخش دولتی و آموزشگاههای فنی وحرفه ای آزاد (ارائه محصولات تولیدی مهارت آموختگان )
-ارسال اخبار مرتبط با بازاریابی آموزشی ومهارتی وگفتمان مهارت
-ارتباط با اصحاب رسانه در ارتقاء فرهنگ مهارت آموزی وافزایش منزلت اجتماعی مهارت آموختگان در مسیر شغلی کارجویان واستقرار نظام صلاحیت حرفه ای در اجرای قانون نظام جامع آموزش وتربیت فنی وحرفه ای و مهارتی
-برگزاری میزخدمت در مساجد، نمازجمعه ومناسبت ها و معرفی ظرفیت پنهان خدمت رسانی به مردم
-تشکیل جلسه با صنایع و صنوف در اجرای ماده 13 قانون نظام صنفی (التزام در بیکاری نیروهای مهارت آموخته، ارتقاء منابع درآمدی)
-بازدید همگانی مدارس، دانشگاهها، صنایع وصنوف از کارگاههای آموزشی در راستای شناسایی شرکت کنندگان مسابقات ملی مهارت وآزاد
-معرفی ظرفیت کارگاههای تولید محور ومشارکتی در قالب قراردادآموزشی وتبصره 75 به شرکت های دانش بنیان، نخبگان مهارتی وصنایع وصنوف
-ارتباط تنگاتنگ با مسئولین دولتی وتشریح وتبیین جایگاه واهمیت آموزش های مهارتی ( گفتمان مهارت)
-اخبار مرتبط با ترغیب بنگاههای اقتصادی جهت سرمایه گذاری در بخش آموزش های مهارتی
-ارسال اخبار مرتبط با بهبود شرایط معیشتی ورفاهی پرسنل با استفاده از ظرفیت شهرستان
-ارسال اخبار مرتبط با محصولات تولید شده توسط مهارت آموختگان در کارگاههای آموزشی
-شماره تلفن ارتباطی روابط عمومی : آقای سلمانی ( 09382643054 ) و خانم ترکان ( 09916858490 ) وتلفن ثابت مستقیم: 36693169 و داخلی : 208
ارائه مسعود دانشمند رییس اداره سنجش و ارزشیابی مهارت استان:
-نسبت به رعایت اصول امنیتی در آزمون الکترونیک ، عدم نصب و استفاده از هر گونه نر افزار کنترل از راه دور (ریموت دسکتاپ) مانند AnyDesk در رایانه های مستقر در سالن آزمون الکترونیک و نظارت کامل بر آزمونها اقدام نمائید .
-در صورت ارسال لاگ فایل آزمونها نسبت به کنترل و ارسال کامل لاگ مربوطه جهت ارسال به ستاد اقدام نمائید .
-از انجام هر گونه آزمون مربوطه به حرفه های ناخن و مژه طبق دستور دادستان کل استان جدا خودداری نمائید .
-با توجه به عدم امکان هر گونه ویرایش در مشخصات و عکس پس از یک سوم دوره تذکر لازم به مربیان مراکز(مخصوصا دوره های آموزشی زندان و پادگانها ) و آموزشگاههای آزاد داده شود .
-امکان ویرایش نمره عملی به هیچ عنوان امکانپذیر نیست .
-با توجه به عدم دسترسی اداره کل به تائید نمرات عملی که از تاریخ آزمون آن بیش از 6 ماه گذشته از ثبت ایگونه نمرات جدا خودداری نمائید.
-تنوع در استفاده از آزمونگرها و نظارت کامل بر آزمونهای عملی مورد تاکید بوده و در صورت تخلف شخص رئیس مرکز پاسخگو خواهد بود .
-ارسال برنامه آزمون عملی بر اساس فرمت ارسالی طبق نامه ارسالی تا 25 هر ماه الزامی می باشد اجرای آزمونهای که برنامه آنها به اداره کل اعلام نشده مورد تائید نمی باشد .
-جهت کسب امتیاز طراحی سوال و پروژه عملی در رتبه بندی مربیان ارسال حداقل 5 پروژه عملی در حرفه های مورد تدریس الزامی می باشد . طراحی سوال منوط به درخواست اداره کل بوده و در غیر این صورت امتیازی تعلق نخواهد گرفت .
-نسبت به بررسی و تائید نمرات بصورت روزانه اقدام نمائید .
ارائه سید امید طباطبایی مدیر حراست اداره کل :
-با توجه به تأکید مراجع ذیصلاح و نظر به ابلاغ اعتبارات مراکز در راستای تأمین سیستم نظارت تصویری و افزایش ضریب امنیتی مراکز با رعایت ملاحظات حراستی که در مکاتبات قبل اعلام شده است اقدام گردد.
-مراقبت های لازم از دارائی های مراکز به منظور پیشگیری از آسیب های احتمالی به ابنیه، دستگاهها، تجهیزات و تأسیسات مرکز انجام گیرد. چگونگی استفاده از ابزار و تحویل به کارآموزان به منظور حفظ و نگهداری از آن تبیین گردد.
-لازم است رؤسای مراکز به منظور ایجاد بستر امن نسبت به بهره گیری از فناوری های نوین روز و نصب دزدگیر، سیستم اعلام و اطفاء حریق اقدام نمایند.
-از سلامت موتورخانه ها، دستگاهها و تجهیزات کارگاه های آموزشی و تأسیسات مرکز اطمینان حاصل نموده که در این راستا سرویس دوره ای موارد ذکر شده در دستور کار قرار گیرد.
-به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه اعم از برق گرفتگی، نشت گاز و ... تدابیر لازم ایمنی دیده شود.
-به تاریخ شارژ کپسول های اطفاء حریق توجه گردد.
-تلاش برای افزایش ضریب حفاظتی اماکن، افزایش ارتفاع دیوارهای پیرامونی مراکز، نصب حفاظ روی پنجره ها و دیوارها، در دسترسی آسان به کپسول های اطفاء حریق
-نصب شماره های اضطراری در دستگاههای امدادرسان در دفتر نگهبان
-رسیدگی به وضعیت پوشش نگهبانان، وسایل حفاظتی آنان، آموزش نگهبانان، نظارت بر عملکرد آنان و استفاده از ابزارهای تشویقی و تنبیهی آنان
-نظارت بر دفاتر ورود و خروج پرسنل از نگهبانی و دفاتر ورود و خروج اموال نگهبانی، دقت و تأکید بر اهمیت صدور -حواله خروج اموال در سه نسخه و تحویل یک نسخه از آن به نگهبان و نحوه تکمیل حواله خروج به صورت کامل و دقیق همراه با تمامی امضاهای ذیل آن و در نهایت دقت در حفظ و بایگانی منظم آن
-تهیه جعبه کلید اضطراری در محل نگهبانی جهت استفاده در مواقع ضروری
-نظارت بر پوشش مراجعین و استفاده از ابزارهای مدیریتی در کنترل عبور و مرور در مراکز با رعایت حفظ حجاب و عفاف با تقویت حوزه فرهنگی مراکز
ارائه محمد دهقانی رییس کانون انجمن های صنفی آموزشگاههای آزاد استان :
-عدم موازی کاری توسط مراکز دولتی
-در خصوص بازاریابی آموزشی آموزشگاههای آزاد در دستگاه دولتی دارای تقاضا اقدام گردد.
-ارائه برگزاری همایش ها و سمینارها با مجوز اداره کل آمورش فنی و حرفه ای استان صورت پذیرد.
-نحوه اخذ شهریه توسط مؤسسین از کارآموزان بر اساس شهریه های مصوب
ارائه طیبه محمدی رییس اداره مؤسسات کارآموزی آزاد و مشارکت های مردمی استان :
-دستورالعمل رسیدگی به تخلفات آموزشگاههای آزاد مصوب هیات نظارت مرکزی است و از سطح کارشناس تا اداره کل همه ملزم به رعایت و اجرای آن هستیم و فقط منطبق بر آن باید رسیدگی کرد.
-بر اساس مصوبه شورای آموزش و پرورش استانداری و مصوبه مجلس شورای اسلامی و قوانین جاری سازمان امکان آموزش زبان برای افراد جامعه توسط آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد وجود ندارد و طبق مکاتبه استانداری در صورت مشاهده تخلف آموزش و پرورش استان از طریق اماکن اقدام خواهد کرد اطلاع رسانی دقیق و مکفی صورت پذیرد.
-با توجه به دستور دادستان محترم استان امکان برگزاری دوره و اجرای آزمون و صدور مدرک در حرفه های مرتبط با کاشت ناخن و مژه وجود ندارد.
-دوره ها توسط کارشناسان رصد شده و در صورت مشاهده تخلف صادر شود.
-در تاریخ ۲۷ اسفند ماه مکاتبه با کلیه آموزشگاهها صورت پذیرفته مجدد تاکید نمایید.
-با توجه به مصوبه کمیته ساختار فضایی برای برگزاری همایش یا آموزش در رشته های مراقبت زیبایی ماساژ و صنعت ورزش در اختیار افراد یا انجمن ها قرار داده نمی شود.
-ابلاغ بازرسان منطبق بر نامه ارسال شده توسط رییس مرکز صادر شود و رونوشت به اداره ارسال گردد.
-در رشته های مراقبت زیبایی ماساژ و صنعت ورزش بازرسان هم جنس با موسس اعزام شوند در صورت نیاز ابلاغ برای افراد جدید صادر شود.
-رصد اشتغال پیگیری شود.
-جلسه آموزشی برای آموزشگاهها به صورت غیر حضوری برگزار می کنیم و اطلاع رسانی می شود.
ارائه علیرضا ملک پور رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان لنجان:
-سهمیه وام های تبصره 18 و 16 برای آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد از مرکز استان پیگیری شود.
-ورود آموزش در صنایع اداره کل به آموزش های صنایع شهرستان جلوگیری شود.
-امکان بستن قرارداد با آموزشگاههای آزاد فراهم شود.
-اختصاص درآمدهای مرکز به خود مرکز صورت پذیرد.
- از مراکزی که درصد انحرافشان در ارائه آموزشها و گروههای هدف و مشارکت پایین است تقدیر شود.
-امکان ساخت مرکز در باغبهادران و ساخت ویلا در زمین نامحدود برای رفاه کارکنان استان و شهرستان
-تجدید نظر در اضافه کار رؤسای مراکز صورت پذیرد.
-توانمندسازی آموزشگاههای آزاد با جدیت پیگیری شود.
ارائه رضایی رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان گلپایگان:
-شرح ارجاع نامه ها در سیستم چارگون مشخص نیست.
-اهمیت به اضافه کار رییس و نیروهای مراکز
امید شاطری رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید رجایی اصفهان:
-پیشنهاد می شود یک نماینده از سوی مراکز جوار اداره کل در جلسات شورای اداری انتخاب شود.
-مذاکره با افراد طرف قرارداد از اداره کل و ایجاد مشکل برای مرکز
-مشکل قطعی آب مراکز جوار
-تأکید بر ارسال پاسخ نامه های مراکز توسط اداره کل
ارائه فریده روشن مسئول امور هماهنگی خیرین:
-درسال 1401 قانون نحوه کمکهای نقدی و غیر نقدی اشخاص حقیقی و حقوق به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تصویب شد که طبق این قانون اشخاص حقیقی و حقوقی که بصورت داوطلبانه در احداث تعمیر، توسعه و بازسازی و تجهیز مراکز آموزشی مشارکت می کنند. بعنوان خیرین مهارتی شناخته می شود. ضمن تشکر از مراکز زرین شهر و مبارکه، خواهران خمینی شهر ، خوانسار و زینبیه از مراکز خواسته می شود که در جهت تکمیل بانک اطلاعات خیرین مهارتی استان، خیرین مهارتی منطقه را شناسایی کرده و طبق گزارش به اداره کل ارسال نمایند و از ظرفیتهای مختلف منطقه در بخش های صنایع و صنوف و همچنین نمایندگان مجلس و ارگان های دولتی و غیر دولتی به نحو مطلوب در این راستا بهره وری نمایند.
-در استان اصفهان که بیشترین نسبت مجامع خیرین را داریم می توان با مذاکره و گفت و گوهای موثر در خصوص اینکه امروز باید به جوانان به جای دادن ماهی، ماهیگیری و مهارت را یاد دهیم تشویق نمود. چرا که مهارت آموزی نقطه شروع اشتغال زایی در جامعه باشد و رفع بیکاری و معضلات و آسیب های ناشی از آن از مراکزی که در امر خیرین مهارت و ثبت در سامانه سجا همکاری داشتند کمال تشکر را دارم .
ارائه سعیده اسماعیلی مسئول واحد ارزیابی عملکرد و بازرسی اداره کل:
1-بر اساس نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی که هر ساله در قالب جشنواره شهید رجایی صورت می گیرد دستگاه های اجرایی ضمن اینکه در سطح استان رتبه بندی شده ، در سطح سازمان نیز ادارات کل مقایسه می شوند و امتیازات مکتسبه مبنای تصمیمات آتی از جمله برخی از پرداختی ها همچون فوق العاده کاریی و عملکرد و پاداش تشویقی کارکنان قرار می گیرند. به همین جهت کسب امتیاز حداکثری در ارزیابی سالیانه دستگاه از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار می باشد .
عملکرد مراکز در شاخصهای اختصاصی ( میزان تطبیق مهارتی -میزان جذب کارآموز – میزان رهگیری اشتغال -نسبت قبول شدگان در آزمون و...) توسط سازمان از پورتال و دیگر سامانه ها استخراج و به استان ابلاغ و توسط کارشنان در اداره کل تفکیک و مستند شده و در سامانه مربوطه بارگذاری می شود. ولیکن عملکرد مراکز در دو شاخص از شاخصهای عمومی مستقیما توسط ارزیابان مربوطه ضمن بازدید میدانی از مراکز، ارزیابی می گردد :
* شاخص مشارکت دستگاه در فرآیند سنجش رضایت مردم
زیرشاخص مشارکت در صدور کدهای دوبعدی
زیرشاخص میزان رضایت مردم از کارکنان دستگاه اجرایی
* شاخص رضایتمندی مردم از خدمات
زیرشاخص دسترسی آسان توانخواهان به فضاهای اداری
2-جهت شناسایی نقاط ضعف و ایجاد اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه، موضوع شکایات می تواند به عنوان داده های ارزشمندی محسوب گردد و مدیریت مثبت آنها در کاهش نارضایتی و بهبود فرآیندها در سیستم می تواند نقش مهمی ایفا نماید. به همین منظور ضمن تحلیلی بر شکایات و گزارشات واصله در سال 1402 ، موضوعاتی که از فراوانی بیشتری برخوردار بوده است عنوان میگردد تا با ایجاد راهکار های اصلاحی و مراقبه بیشتر در این موضوعات ازبروز نارضایتی کاسته شود.
- - عدم تکریم ارباب رجوع در مراجعات حضوری و یا پاسخگویی تلفنی ، در برخی از واحدها
- - نارضایتی از آزمون برخی مراکز آموزش فنی و حرفه ای
- - اعتراض نسبت به کیفیت ، ساعات آموزشی و شهریه های دریافتی در آموزشگاه های آزاد
- - عدم رعایت برخی قوانین توسط آموزشگاه های آزاد
- - عدم مسوولیت پذیری در قبال کارآموزان توسط آموزشگاه های آزاد
- - دریافت مبالغ اضافی از کارآموزان توسط آموزشگاه های آزاد
3 - ارزشیابی کارکنان و ارزشیابی روسای مراکز از فرمانداری ها
ارائه سید علیرضا منانی مشاور جوان اداره کل:
-حضور جوانان در مسابقات ملی مهارت به ویژه بیست و دومین مسابقات ملی مهارت در سال جاری
برگزاری کارگاههای آموزشی در جلسه شورای اداری استان توسط اساتید مجرب:
فرحناز علیزاده مدیرمرکز مشاوره کارآفرینی و شتابدهنده کسب و کار تاک
در خصوص کارآفرینی، کسب و کار، قدرت تحمل، قدرت حل مسأله، کنترل درونی، فنون مذاکره، ریسک پذیری و ...
عباس رحمتی کارشناس واحد آموزش در صنایع:
ارتباطات در حوزه داخلی و خارجی و تکریم ارباب جوع، صریح بودن در برخوردها، مهارت های مدیریت خویشتن، مدیریت دانش، مدیریت سبز، مدیریت نگرش و ...
-جمع بندی :
محمدرضا مصلحی سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان:
- بر اشاعه و ترویج مهارت آموزی با عنایت به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم توسط رؤسای مراکز تأکید می شود.
-حفظ حرمت، عزت و آبروی خانواده سازمان آموزش فنی و حرفه ای، همچنین تکریم ارباب رجوعان، در اداره کل، ادارات ستادی، واحدها و مراکز رعایت گردد.
-مباحث فنی و حرفه ای را ارزش گذاری گردد.
-تغییر نگرش به سیستم با برنامه ریزی و انتخاب راهکارهای درست و مناسب در دستور کار قرار گیرد.
-کار بردبرد به صورت مشارکتی و تعامل با صنایع و صنوف انجام پذیرد.
-اجرا و پیگیری طرح آموزش دوگانه و کار در محیط واقعی توسط رؤسای مراکز پیگیری شود.
- راهکارها در بحث درآمدزایی با رعایت چارچوب قوانین و مقررات ارائه گردد.
-توجه به آموزشگاه تمام فن تعاونی مصرف فنی و حرفه ای (سفارش محور) برای اعضای تعاونی به عنوان راهکاری برای درآمدزایی است.
-حضور مداوم رؤسای مراکزدر صنایع، جلسه با شرکت ها، نمایندگان، فرمانداران و ... ضروری است.
-رییس مرکز بایستی سفیرمهارتی باشد و آگاهانه با مقامات شهرستان ارتباط برقرار کند.
- از خیرین مهارتی بهره گیری لازم توسط رؤسای مراکز صورت پذیرد.
- جهت متقاعد کردن افراد، تصمیم گیری مثبت، اخلاق حرفه ای، خلق و خوی خوب برای رضایت جامعه هدف و رفع نیاز مردم، جامعه و تکریم ارباب رجوع تلاش گردد.
-رؤسا سکان دار مراکز هستند.
-تعامل میان آموزش و پرورش، دانشگاه و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به صورت مؤثرتر برقرار گردد.
-از بخش غیردولتی از طریق فعالیت مؤثر هیأت نظارت استان حمایت شود.
- مراکز سنجش مهارت راه اندازی گردد.
-در خصوص ساماندهی اموال مراکز، اعلام لیست اموال مازاد و ضایعات مراکز به صورت مکتوب با اداره کل انجام پذیرد.
- از نیروی انسانی به دلیل کمبود در حوزه های محتلف شامل نیروهای حفاظت فیزیکی به صورت سرایداری، خدمات در قالب ماده 79 قانون مجازات اسلامی خدمات عمومی رایگان به جای حبس، کمبود مربی از طریق سرباز مربی و مربی بدون هزینه انجام پذیرد.
-رعایت موارد مربوط به پدافند غیرعامل پیگیری شود.
- کنترل و نظارت رؤسای مراکز، ادارات و واحدهای ستادی به مجموعه تحت سرپرستی و اصلاح فرآیندها و روشهای انجام کار به منظور تکریم همکاران، ارباب رجوع و پاسخگویی سریع ضروری است.
-کلیه روسای مراکز نسبت به تهیه فهرست مورد نیاز تجهیزات (با همکاری اداره آموزش)، کارگاه و اداری و عملیات عمرانی (با هماهنگی دفتر فنی) مورد نیاز تا حداکثر تاریخ 10/03/1403 و ارسال به دفتر مدیر کل اقدام نمایند.
-مشارکت بخش دولتی و غیردولتی در برگزاری بیست و دومین مسابقات ملی مهارت در سال جاری با تعامل و همکاری و ارتباطات مؤثر صورت پذیرد.
با آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری