رئیس مرکز آموزش فنی وحرفه ای شهرستان لنجان در جمع دانشجویان شهرستان:
نگاه به آموزشهای مهارتی در بین خانوادهها باید تغییر کند...
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان اصفهان، علیرضا ملک پور رئیس مرکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان لنجان در جمع دانشجویان شهرستان لنجان نبود آموزش های فنی و حرفه ای و کارآفرینی را از پیامدهای منفی گسترش مدرک گرایی دانست و اظهار کرد: مدرکگرایی از آفات بزرگی است که نه تنها برای نظام آموزشی بلکه برای کل جامعه یک آسیب جدی محسوب میشود چراکه افراد پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه شغل مناسب خود را پیدا نمیکنند.
وی افزود: فارغ التحصیلان با توجه به اینکه چند سال زحمت میکشند تا مدرک بگیرند، توقع کار خوب دارند ولی سال به سال بر تعداد فارغ التحصیلان و دانشجویان افزوده میشود و طبیعی است که دولت و حاکمیت هرقدر تلاش کنند نمیتوانند برای همه این افراد شغل ایجاد کنند.
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان لنجان با بیان اینکه نگاه به آموزشهای مهارتی در بین خانوادهها باید تغییر کند، تصریح کرد: مدرکگرایی و مهارت گرایی نه تنها در تقابل با یکدیگر نیستند بلکه مکمل هم هستند و قطعا اینطور نیست که بگوییم به مدرک نیاز نداریم، از این رو نیاز است در مسیر گام برداشت که جایگاه آموزشهای مهارتی در سبد خانوار افزایش پیدا کند.
وی اضافه کرد: امروز نیاز است با آیندهنگری مشاغل و نیازهای روز و آینده را شناسایی و بر اساس آن برنامهریزی کنیم از این رو باید از طلاییترین دوران عمر فرزندان خود در مدارس و دانشگاهها استفاده کرد و در کنار تحصیل به مباحث آموزشهای مهارتی نیز توجه ویژهای داشت.
علیرضا ملک پور با بیان اینکه مهارتآموزی نقش مهمی در توانمندسازی نوجوانان و جوانان دارد، عنوان کرد: مرکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان لنجان در راستای ترویج فرهنگ مهارتآموزی در گام دوم انقلاب و همچنین نهادینه کردن نهضت کار و کارآفرینی و غنیسازی اوقات فراغت، دورههای آموزشی مختلفی را مطابق با نیازسنجی انجام شده، با حضور قشر نوجوان و جوان در مراکز آموزش دولتی و آزاد فنی و حرفهای شهرستان برگزار میکند.
وی خاطرنشان کرد: مهارتآموزی علاوه بر تربیت نیروی متخصص و خبره میتواند برای تامین نیروی انسانی بازار کار، نقش مهم و کلیدی را در ایجاد اشتغال مولد و پایدار در سطح جامعه ایفا کند، از اینرو آموزشهای فنی و حرفهای بسیار مهم و بااهمیت بوده و نگاهی ویژه میطلبد.