سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در نشست با معاون آموزشی دانشگاه اصفهان ؛
با مهارت آموزی، زمینه تغییر نگرش جوانان را برای انتخاب حرفه مورد نظر، قبل از ورود به دانشگاه فراهم نماییم
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان اصفهان، در راستای معرفی توانمندی های مراکز آموزش فنی و حرفه ای اصفهان، مشارکت جویی و استفاده از ظرفیتهای موجود کارگاههای آموزشی، دکتر محمد رضا عابدی معاون آموزشی دانشگاه اصفهان به همراه دکتر علی بهرامی مدیر کل امور آموزشی دانشگاه، دکتر افشاری مدیر برنامه ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه، دکتر پریسا نیلفروشان رییس مرکز بالندگی شغلی، دکتر اعظم نقوی مشاور اجرایی معاون آموزشی دانشگاه، دکتر مرتضی هاشمی رییس امور هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه، دکتر دیباجی رییس مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاه و دکتر مرتضوی مدیر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه از کارگاههای مهارتی مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید بهشتی اصفهان به ریاست مرتضی محمدی بازدید کردند و از نزدیک با حرفه های قابل اجرا در کارگاههای آموزشی، فرآیندهای مهارت آموزی، مدلهای آموزشی و استانداردهای حرفه ها آشنا شدند.
در حاشیه این بازدید، دکتر محمد رضا عابدی معاون آموزشی دانشگاه اصفهان به همراه هیأت همراه با دکتر فریده روشن سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان دیدار و گفتگو کردند.
دکتر فریده روشن افزود: مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با اشاره به تنوع زیاد حرفه های مهارتی، استعدادها و توانایی های مربیان مراکز در امر مهارت آموزی و مهارت افزایی جامعه هدف به عنوان متولیان آموزش های غیررسمی، بیان داشت: 46 درصد متقاضیان آموزش های فنی و حرفه ای، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که با مهارت آموزی به راحتی وارد بازار کسب و کار می شوند.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان افزود: اگر بخواهیم آینده ای بهتر داشته باشیم، ضرورت دارد که با مهارت آموزی زمینه تغییر نگرش جوانان را برای انتخاب رشته و حرفه مورد نظر، قبل از ورود به دانشگاه فراهم نماییم تا پس از فارغ التحصیلی به مسیر درست اشتغال راه یابند.
دکتر فریده روشن گفت: با توجه به سیاست های تحولی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به سمت مشارکت جویی بایستی با تعامل، همکاری و مشارکت برای از بین بردن چالش بیکاری و مهارت آموزی افراد جویای کار تلاش نموده و افراد را در مسیر درست مهارت آموزی هدایت نماییم.
وی بیان داشت: آموزش طرح های کارآفرینی، فنون مذاکره ، مهارت های نرم و ... نیز می تواند فارغ التحصیلان را به جای پشت میز نشینی، به سمت راه اندازی کسب و کارهای کوچک هدایت کند.
دکتر فریده روشن ضمن اشاره به راه اندازی کنسرسیوم مهارت در استان، اهداف این کنسرسیوم را تقاضا محور نمودن آموزش های مهارتی، ایجاد هم افزایی میان دستگاههای اجرائی، صنوف و صنایع ، جلب مشارکت بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی در توسعه آموزش های مهارتی، ایجاد بستر برای اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری از طریق آموزش های مهارتی و پاسخگویی به نیازهای بازار کار و صنایع از طریق آموزش های فنی و حرفه ای اعلام نمود.
وی یکی دیگر از سیاستهای تحولی سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور را طرح همنوا عنوان نمود وگفت: با نیازسنجی آموزش وپرورش و ارائه آموزش های تئوری و در کنار آن آموزش های فنی وحرفه ای که متولی آموزشهای غیررسمی است با همکاری بخش غیردولتی جوانان متخصص از این طرح وارد بازار کار خواهند شد،
دکتر فریده روشن در خصوص ایجاد و راه اندازی مراکز تی ام سی در دانشگاه ها افزود: مهارت ها بر اساس فناوری روز دنیا مانند هوش مصنوعی، تربیت نیروی ماهر در حوزه اقتصاد رقومی و ... ارائه می گردد.
در ادامه دکتر عابدی معاون آموزشی دانشگاه اصفهان، ضمن ابراز خرسندی در خصوص هویت های شغلی، سازمانی و کاری مطالبی را بیان نمود و هویت کاری را عامل اصلی رسیدن به شغل و درآمد دانست.
وی افزود: دانشجویان دانشگاهها پس از فارغ التحصیلی، هویت شغلی پیدا نموده و با اشتغال در سازمان ها و ارگان ها، به هویت سازمانی می رسند، این در حالی است که با مهارت آموزی و مهارت ورزی به هویت کاری دست پیدا می کنند.
در ادامه در خصوص برنامه ریزی های درسی و مهارتی دانشجویان، ایجاد انگیزه برای تضمین آینده شغلی آنان از طریق مهارت افزایی، نگاه مهارتی همراه با اشتغال، هماهنگی اختصاص بخشی از واحدهای درسی مد نظر دانشگاه و فرمت وزارتخانه در بحث کارورزی، کارگاهی و آزمایشگاهی با مجموعه آموزش فنی و حرفه ای، تغییر نگرش در دانشجویان از طریق برنامه های فرادرسی، کاربینی، مشارکت و همکاری دو مجموعه در رویدادهای مختلف از جمله مسابقات ملی مهارت و ... بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.
نظر دهید