سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در جلسه شورای اداری استان در شهرستان خوانسار؛
تأکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر نام سازمان آموزش فنی و حرفه ای و بحث توسعه مهارت آموزی در کشور است

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، جلسه شورای اداری استان اصفهان ️با حضور دکتر فریده روشن سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان، معاونین، رؤسای مراکز، جمعی از رؤسای ادارات ستادی و واحدها و کارشناسان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، محمد دهقانی رییس کانون انجمن های صنفی آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد استان در شهرستان خوانسار برگزار گردید.
در حاشیه این مراسم دکتر محمدرضا توسلی فرماندار شهرستان خوانسار نیز سخنرانی نمود.
از اهم موضوعات جلسه می توان به ارائه برنامه ها و رویکردهای تحولی سازمان و تجربیات موفق مناطق توسط رؤسای مراکز، سخنرانی معاونین و رؤسای ادارات ستادی و واحدها و جمع بندی جلسه و ارایه مصوبات توسط سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اشاره نمود.
در این جلسه دکتر فریده روشن سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان ضمن تبریک روز فرهنگی خوانسار بیان داشت: این نامگذاری نشان دهنده اهمیت فرهنگ، برای شهروندان این شهر است که در این راستا بایستی ظرفیت های اینگونه شهرستان ها را به عنوان یک سفیر برای شهرهای دیگر معرفی نمائیم.
وی ادامه داد: متأسفانه در گذشته توجهی به بحث های مهارتی نشده است وامروزه معضل جامعه کمبود نیروی کار ماهر است و قابل ذکر است مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نام سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور و بحث مهارت آموزی و نیازی که واقعا" به آن داریم را بیان نمودند.
دکتر فریده روشن گفت: ما اگر به مهارت آموزی تأکید می کنیم، نه اینکه دانش در نظر گرفته نشود، بلکه نکته مهم این است که 46 درصد از مهارت آموختگان فنی و حرفه ای از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، این یعنی ما آنجایی که بایستی در آموزش وپرورش ودانشگاه به بحث مهارت توجه می کردیم انجام نشده و امروز هم مشکل صنعت ما هم کمبود نیروی ماهر می باشد.
وی در ادامه جلسه شورای اداری استان به بیان سیاست ها و رویکردهای جدید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به شرح زیر پرداخت:
کنسرسیوم (ائتلاف) مهارت :
کنسرسیوم مهارت ذیل کارگروه توسعه مهارت استان به عنوان کارگروه تخصصی شورای برنامه ریزی و توسعه استان به منظور همکاری و تعامل بیشتر با صنایع و بنگاههای اقتصادی و عضویت اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون ، در راستای تقاضا محور کردن آموزش های مهارتی ایجاد شده است.
اهداف این کنسرسیوم تقاضا محور نمودن آموزش های مهارتی، ایجاد هم افزایی میان دستگاههای اجرائی، صنوف و صنایع، جلب مشارکت بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی در توسعه آموزش های مهارتی، ایجاد بستر برای اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری از طریق آموزش های مهارتی، پاسخگویی به نیازهای بازار کار و صنایع از طریق آموزش های فنی و حرفه ای می باشد.
تفاهمنامه 6 جانبه با امور اقتصادی استانداری، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق تعاون، خانه صنعت معدن و تجارت، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان منعقد گردیده است.
طرح همـنوا :
همکاری مراکز آموزش فنی و حرفه ای با هنرستان ها
طرح «همنوا» بر پایه اشتراکگذاری ظرفیتهای آموزش فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش با هدف رشد و توسعه آموزشهای مهارتی و نیز گسترش عدالت آموزشی تدوین شده است که با ترکیب منابع و امکانات موجود، نه تنها بهره وری را افزایش میدهد بلکه امکان ارائه آموزشهای مهارت محور با کیفیت بالاتر را نیز فراهم میآورد.
این همکاری همچنین شامل تبادل اساتید و مربیان خواهد بود تا دانش آموزان و کارآموزان به آموزشهای چند بعدی دسترسی داشته باشند و برنامه های آموزشی این مراکز به گونهای طراحی میشود که مهارتهای پایه و پیشرفته را به طور همزمان پوشش دهند. به این ترتیب دانش آموزان هنرستانها پس از اتمام دوره تحصیلی گواهینامههای معتبر سازمان آموزش فنی و حرفهای را نیز دریافت خواهند کرد. علاوه بر، این دورههای کوتاه مدت برای متقاضیان خارج از نظام آموزشی رسمی نیز ارائه میشود.
مراکز آموزش فنی و حرفه ای هیأت امنایی :
اجرای تبصره ذیل ماده 5 قانون " اساسنامه سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور"
اهداف:
ارتقای کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی
جلب و توسعه مشارکت های مردمی و خیرین
تطبیق آموزش ها نظام اطلاعات بازار کار
تقویت نظام مدیریتی، مالی و اجرایی مراکز مبتنی بر گسترش عدالت آموزشی
کارافَن (توسعه زیرساخت خود اشتغالی کارآموزان):
پروژه کارافن با هدف هدفمندسازی آموزش های فنی و حرفه ای، به افزایش اشتغال مهارت آموزان و توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی کمک می کند. این پروژه از طریق اتصال به بازار، ایجاد مسیر شغلی و بهره گیری از ظرفیت مراکز آموزشی، شانس ورود کارآموزان به بازار کار را افزایش می دهد .
Pمدل تسهیلگری کارافن:
1 – آموزش مهارت های فنی و کسب و کار
2 – یادگیری علمی
3 – شبکه سازی
4 – حمایت مالی
5 – مشاوره
کارافن، اکوسیستم کسب و کارهای خرد را به صورت یکپارچه توسعه می دهد.
در ادامه سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان ضمن اشاره به رفع چالش ها، و انجام فعالیت ها به صورت تیمی، تعاملی و همکاری، تعامل با صنایع و صنوف، ارگان ها، بخش خصوصی و مسئولیتهای اجتماعی جهت معرفی واقعی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و مشارکت جویی، تشکیل کنسرسیوم مهارت و تیم یکپارچه بین مراکز آموزش فنی و حرفه ای، صنایع وصنوف، ارگان های دولتی و غیردولتی در راستای ارتقاء مهارت نیروی کار و تطبیق با آموزش های بازار کار، تشکیل کارگروه توسعه مهارت شهرستان ها و بهره گیری از ظرفیت مهارتی خیرین افزود: 5 درصد مسئولیت اجتماعی شرکت های ذیل نفتی و 2 تا 4 درصد سود خالص شرکت های ذیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بحث آموزش های فنی و حرفه ای است و رؤسای مراکز بایستی با تعامل با فرمانداران، نمایندگان، ادارات، فرهنگسراها و ... از این ظرفیتها استفاده و گزارش را ارسال نمایند.
دکتر فریده روشن در خصوص جذب کمک های خیرین مهارتی نیز تأکید نمود.
در ادامه جلسه شورای اداری استان، دکتر محمدرضا توسلی فرماندار شهرستان خوانسار ضمن خیرمقدم و قدردانی، بیان داشت: مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان خوانسار، ارتباط بسیار مؤثری با آموزش و پرورش شهرستان دارد، زیرا اکثر دروس دانشگاهی تئوری است و با کار عملی فاصله دارند که در این خصوص بایستی طوری هماهنگ شود که در کنار دروس تئوری، عملی نیز آموزش داده شود .
ادامه خبر در خصوص ارائه نمایندگان مربیان و مراکز، سخنرانی معاونین و مسئولین، تجارب موفق ررسای مراکز و ... در حال تکمیل است ....
نظر دهید